In harmonie met de natuur

12 voordelen van biodynamische landbouw

Samenwerken met de natuur
Biodynamische boeren en tuinders werken hand-in-hand samen met de natuur. De reden hiervoor is simpel: in de natuur is alles met elkaar verbonden en op elkaar inwerkend. Niets staat op zichzelf. De vitaliteit en veerkracht van bodem, planten, dieren en mensen zijn altijd het resultaat van de complexe interacties tussen de verschillende natuurlijke elementen.

De reguliere wetenschap heeft de neiging om naar de ontwikkeling van planten- en dierensoorten te kijken alsof ze geïsoleerd staan. Alles wat we over deze soorten zouden moeten weten, is netjes onderverdeeld in afzonderlijke rassen en geslachten. Maar zo gaan de dingen in de natuur niet. In de natuur, en eigenlijk in het hele universum, staat alles in onderlinge interactie met al het andere.

De boerderij als levend organisme
Net zoals in de natuur alles samenwerkt als één organisme, beschouwt de biodynamische landbouw de boerderij als een levend organisme dat bestaat uit verschillende delen en systemen. Al deze elementen – waaronder ook struiken, bomen en waterpartijen – zijn integrale onderdelen van de boerderij en worden samen beheerd om het welzijn van het geheel te garanderen. Dit is ook de reden waarom het niet mogelijk is om slechts een deel van een boerderij naar Demeter-normen om te bouwen, maar alleen het hele bedrijf.

Holistische benadering
In tijden waarin landbouw en natuurbehoud vaak tegenover elkaar staan, laat de biodynamische landbouw het tegenovergestelde zien: natuur en landbouw zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De biodynamische landbouw zorgt voor de natuur en de natuur ondersteunt op zijn beurt de gecultiveerde elementen van de boerderij.

Stichting Demeter steunt de rechtsgang van Greenpeace tegen de Nederlandse staat
Gezonde planten