Robuuste en zaadvaste rassen

12 voordelen van biodynamische landbouw

Agro-biodiversiteit: zaadvast & robuust
Agro-diversiteit is een van de belangrijkste fundamenten voor voedselveiligheid voor alle mensen op aarde. Diversiteit maakt het voor de landbouw mogelijk om zich aan te passen aan veranderende milieuomstandigheden en uitdagingen. Toch zijn we wereldwijd ongeveer 75% van de agro-diversiteit terwijl de plantenveredeling steeds meer gecentraliseerd is via de biotech-industrie. Door GGO’s en de bijbehorende patenten komt het eigendom van zaden nog meer in handen van enkele bedrijven. De meeste GGO’s leiden ook vaak tot een toenemend gebruik van chemische inputs en nog resistenter ongedierte. Dit brengt ons milieu en onze gezondheid in gevaar. Om onder andere redenen is het gebruik van GGO’s (zowel oude als nieuwe) ten strengste verboden door de Demeter-standaard. In plaats daarvan staat de vrije toegang tot zaden en het behoud van genetische diversiteit voor toekomstige generaties voorop.

Om de zaaddiversiteit te bevorderen en het monopoly op zaadbezit te voorkomen, was Demeter de eerste biologische vereniging die richtlijnen voor plantenveredeling heeft ontwikkeld. Bij de biodynamische plantenveredeling ligt de focus op zaadvaste variëteiten, die de natuurlijke manier bevorderen waarmee planten zich voortplanten en eigenschappen uitwisselen. Daarom hebben zaadvaste variëteiten een hogere genetische diversiteit en grotere klimaatbestendigheid. Maar ze verzekeren ook de soevereiniteit van de boeren waardoor boeren hun eigen zaden kunnen behouden, in plaats van elk jaar nieuwe te kopen, wat het geval is bij hybride rassen.

Ook bij de dierenfokkerij, waar de focus op prestatie en efficiëntie is komen te liggen, kiest Demeter juist voor lokaal aangepast en robuuste rassen. Biodynamische landbouw probeert de fokdiversiteit aan te moedigen om ervoor te zorgen dat de dieren veerkrachtig zijn en zich kunnen aanpassen aan de klimatologische omstandigheden waarin ze leven. De meeste biodynamische boeren werken met dubbeldoel-rassen. Dubbeldoel kippen kunnen zowel als leghennen als vleeskuikens worden gebruikt, waardoor de broertjes van de leghennen niet gedood worden als eendagskuiken maar en volwaardig leven krijgen als vleeshaan.

Klimaat
Dierenwelzijn