Biodiversiteit

12 voordelen van biodynamische landbouw

Biodiversiteit
De biodynamische landbouw werkt samen met de natuur. Een rijk bodemleven is onze sleutel voor een vruchtbare bodem en met een rijke biodiversiteit boven de grond houden ze ziektes en plagen onder de duim. Het behoud van de biodiversiteit is dus cruciaal voor onze manier van landbouw, maar ook om voedselzekerheid te garanderen, aangezien de meeste insecten nauw verbonden zijn met voedselproductie; 75% van de voedselgewassen is voor de vruchtvorming afhankelijk van dierlijke bestuiving.

Wij zien het als de verantwoordelijkheid van elk landbouwbedrijf is om de de biodiversiteit beschermen en bevorderen. Om te beginnen bepaalt de Demeter-norm dat minimaal 10% van de landbouwgrond gewijd is aan de ontwikkeling van biodiversiteit. Met vruchtwisseling, polycultuur, bomen en bossen, langdurig grasland, waterlichamen en schuilplaatsen voor insecten en vogels slaagt de biodynamische landbouw erin om de biodiversiteit te vergroten en te behouden. Omdat we ook geen gebruik maken van chemische inputs, zoals kunstmest of pesticiden, evenals GGO’s, is de biodiversiteit op biologische en biodynamische bedrijven significant groter. De resultaten spreken voor zich: 35% meer vogels, 23% meer insecten en meer bodemorganismen zoals regenwormen en loopkevers op biologische en biodynamische bedrijven.

Levende bodem
Klimaat