Handel en verwerking

Informatie voor handelaren en verwerkers met een Demeter licentie

Deze pagina is specifiek gericht op handelaren en verwerkers van biodynamische producten. Algemene informatie voor alle Demeter licentiehouders, zoals het Demeter Voorwaardenhandboek en Labeling Manual. De specifieke pagina voor boeren is hier.

Aanmelden

Heb je belangstelling om een licentie-overeenkomst met Stichting Demeter af te sluiten? In de licentieovereenkomst staan een aantal zaken op een rij over Stichting Demeter, de aanvraagprocedure, het sluiten van de overeenkomst en het verstrekken van het Demeter-certificaat.

Verklaring aftrek handelsbijdrage

Aftrek handelsbijdrage formulier

Inspecties

Landen vallend onder een zelfstandig certificerende Demeter organisatie en een markt waar biologische producten ruim beschikbaar zijn, kunnen op dit niveau regels voor een distributie–strategie invoeren om de kwaliteit en het onderscheidend vermogen ook op sociaaleconomisch vlak inhoud te geven. Alle Demeter handel die exporteert naar een land met distributie voorwaarden dient hieraan te voldoen, mits de voorwaarden Engelstalig op de website van het betreffende land en op de website van Demeter Internationaal beschikbaar zijn.

Distributievoorwaarden

In $2.9 van de Demetervoorwaarden en in bijlage 10 zijn de distributievoorwaarden opgenomen zoals die in Nederland sinds 2018 geldig zijn. Dit zijn specifieke Nederlandse eisen om invulling te geven van het principe sociale verantwoordelijkheid van verbondenheid in de keten.

Distributievoorwaarden voor handel en verwerking

Internationale en Nederlandse voorwaarden.

Aanvraag nieuw product

Elk nieuw product dient vooraf te worden geregistreerd. Dit kan worden aangevraagd met een standaard productspecificatieformulier Ook een eigen productspecificatie mag worden opgestuurd. Altijd vergezeld met het goed te keuren etiket en een specificatie van de consumentenverpakking indien van toepassing.

Inlogomgeving licentiehouders

Stichting Demeter publiceert voor licentiehouders hun certificaten in hun inlogomgeving, die te bereiken is via deze website. Licentiehouders vinden hier ook een overzicht van :
– de bij ons geregistreerde gegevens
– de product- en procescertificaten en productoverzichten
– overzichten van ontheffingen en afwijkingen
Het is de verantwoording van de licentiehouder om wijzigingen tijdig door te geven.

Loon- en of contractverwerker / conformiteitsverklaring

Indien een licentiehouder gebruik wil of gaat maken van een loon- of contractverwerker dan dient dit vooraf bekend en geaccordeerd te zijn bij Stichting Demeter. Dit kan middels een overeenkomst loon- of contractverwerker . Stichting Demeter geeft bij goedkeuring een conformiteitsverklaring af aan de loon-of contractverwerker en het proces wordt bijgeschreven op het procescertificaat van de licentiehouder.

Aanvraag ontheffingen

In het Demeter handboek is opgenomen wanneer er een ontheffingsmogelijkheid is; zie ook bijlage 9 van het handboek. Deze ontheffing kan met motivatie worden aangevraagd via onderstaand formulier.

Collegiale inspiratie

Elke licentiehouder participeert in evaluatie en ontwikkelingsgesprekken. De frequentie is afhankelijk van de aard van het bedrijf en varieert van jaarlijks tot eens in de drie jaar, welke frequentie vastgesteld wordt door Demeter en ook tussentijds aangepast kan worden.

Demeter keurmerk

Nieuws & blogs