Vitale voeding

De hoogste kwaliteit

De biodynamische landbouwmethode biedt de beste omstandigheden voor planten en dieren, wat leidt tot vitale en kwalitatieve voeding, zoals de natuur het heeft bedoeld. Zelfs wanneer voedsel wordt verwerkt, zorgen onze normen ervoor dat de kwaliteit en vitaliteit behouden blijven en dat authentiek voedsel met karakter wordt geleverd.

Zo min mogelijk voedselbewerking

Voeding zoals de natuur het heeft bedoeld

Waarom zou je een mooi natuurproduct bewerken als dat niet per se nodig is? Producten met het Demeter-keurmerk hebben daarom zo min mogelijk bewerkingen ondergaan. Zo wordt onze melk niet gehomogeniseerd waardoor de vetstructuur in tact blijft. Voor de bereiding van andere producten zijn alleen kruiden, specerijen en pure extracten toegestaan. Hiermee zorgt Demeter voor pure, volwaardige voeding, zoals de natuur het heeft bedoeld.

Levensmiddelen

Het eten van sterk bewerkt fabrieksvoedsel komt in een steeds negatiever daglicht te staan als veroorzaker van tal van welvaartsziekten. Juist onbewerkt, vers voedsel, dat geteeld is in levende bodems zou de basis van ons voedselpatroon moeten vormen, levensmiddelen in de letterlijke betekenis van het woord. Bij Demeter staat het stimuleren van het ‘levende’, beginnend bij het bodemleven, centraal bij het produceren van voedsel.

Verbinding tussen mens, natuur en kosmos

De voortdurende transformatie/vernieuwing van al het leven – the circle of life – speelt zich af tussen zon en aarde en is een verbinding van de mens met de natuur en de kosmos. Godin Demeter – in het mythologisch verhaal de bron van alle leven – is het boegbeeld van de biodynamische landbouw. Na de schijnbaar ‘doodse’ winter (wanneer het leven zich terugtrekt in de bodem) volgt steeds een vruchtbare lente. Onze boeren werken daarom niet alleen met hun hoofd en handen, maar ook met hart en ziel in het natuurlijke ritme. Met gentech-vrije en waar mogelijk zaadvaste rassen krijgen planten de tijd om zich in de volle grond rustig te ontwikkelen in plaats van te worden opgejaagd met kunstmest. In de volle grond hebben de planten de beschikking over een rijk pallet aan belangrijke nutriënten. Hiermee zorgt Demeter voor pure, volwaardige voeding voor onze lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Ruime keuze Demeter-producten

Demeter producenten en verwerkers bieden een breed scala aan voedingsproducten van biodynamische kwaliteit. Van verse groentes, fruit, zuivel, vlees, eieren en brood tot gedroogde kruiden, peulvruchten, pasta’s en granen. Daarnaast zijn er veel bewerkte voedingsmiddelen zoals ijs, soepen en sauzen beschikbaar. Ook is er een groeiend assortiment textiel van biodynamische katoen. Voordat deze producten op de markt of in de schappen van de winkel komen, certificeren wij elke activiteit in de toeleveringsketen die binnen het toepassingsgebied van onze norm valt. Van agrarische oorsprong tot het verkooppunt.

Topkwaliteit groente

In het eigen tempo gegroeid en gerijpt.

Nieuws & blogs