Preparaten

Ritme van de natuur

Het gebruik van preparaten is karakteristiek voor de biodynamische landbouw. Rudolf Steiner, grondlegger van de biodynamische landbouw, raadde tijdens zijn Landbouwcursus in 1924 aan ze toe te passen. Biodynamische boeren werken in verbinding met het ritme van de natuur en verzorgen de levensprocessen in hun samenhang. Het is de kunst om het leven in bodem, plant, dier, mens, omgeving en kosmos op elkaar af te stemmen. In deze afstemming verbinden boeren en tuinders zich niet alleen met de zichtbare, materiële kant van een plant of dier, maar ook met de onzichtbare, krachten die het levende organisme opbouwen. Voor deze afstemming spelen de biodynamische preparaten een belangrijke rol.

Preparaten

Samenhang bodem en planten versterken

Geneeskrachtige planten, koemest en gemalen bergkristal (silicium) worden in een dierlijke omhulling verpakt en gedurende een deel van het jaar in de bodem bewaard, waar ze de krachten die in de aarde leven en de kosmos in zich opnemen. Het gebruik van deze preparaten – ze worden ook wel bio-organisers genoemd – ondersteunt de levensprocessen op het landbouwbedrijf. Ze ondersteunen de samenhang tussen bodem en planten en versterken de eigenheid van een landbouwbedrijf als levend organisme. Dit draagt bij aan de productie van hoogwaardige voeding voor lichaam en geest, die mensen ondersteunt in hun fysieke en mentale ontwikkeling. Er zijn in totaal acht preparaten, waarvan zes compostpreparaten en twee spuitpreparaten.

Spuitpreparaten

Er zijn twee spuitpreparaten: koemest- en kiezelpreparaat. Spuitpreparaten worden in water geroerd en daarna over de akkers en gewassen gesproeid. Dit roeren gebeurt met kleine hoeveelheden preparaat en op bepaalde ritmes, daarom wordt werken met de preparaten ook wel homeopathie voor de bodem genoemd. Spuitpreparaten ondersteunen de fotosynthese/ groei (koemestpreparaat) en verbeteren de rijping van de planten.(kiezelpreparaat).

Compostpreparaten

Er zijn vijf compostpreparaten: kamille-, brandnetel-, eikenschors-, paardenbloem- en duizendbladpreparaat. Deze preparaten worden via de compost in de kringloop gebracht. Deze compostpreparaten bevorderen de ontwikkeling van sterkere, robuustere en plaag- en ziektebestendige planten.

Verplichting

Het gebruik van preparaten is verplicht voor elk Demeter boerenbedrijf. Het maken en toepassen van biodynamische preparaten is een ritueel dat de verbinding van boeren en tuinders met de levensprocessen versterkt en hen scherpt als waarnemers. Biodynamische boeren organiseren vaak ontmoetingsdagen om de preparaten gezamenlijk te produceren. De preparaten zijn ook bij een toenemend aantal niet BD-telers in trek, zoals bij Franse wijnbouwers.

Receptenboek

Om behulpzaam te zijn bij het maken en hanteren van de preparaten heeft de BD-Vereniging een ‘receptenboekje’ geschreven, dat je hier kunt downloaden .  De bereiding, toepassing en werking van de acht preparaten wordt hierin uitgebreid besproken.

Levende bodem

Preparaten verbeteren de bodemkwaliteit.

Nieuws & blogs