Jubileumjaar 100 jaar biodynamische landbouw is feestelijk van start gegaan

Het jubileumjaar van 100 jaar biodynamische landbouw is feestelijk begonnen met twee prijzen (eigenlijk drie prijzen) en een mooi radiointerview. Biodynamisch melkveebedrijf Keurentjes-Pietersen is winnaar van de Ekoland Innovatieprijs 2024. Het Demeter merk Luna e Terra wint met de diepgevroren Edamame boontjes de publieksprijs én de tweede prijs van de jury. Vara’s Vroege Vogels ging op bezoek bij Tineke van den Berg, biodynamisch boerin en voorzitter van Stichting Demeter.

Biodynamisch melkveehouder Gerard Keurentjes en zijn vrouw Tiertsje Pietersma hebben met hun biodynamische melkveehouderij een natuurgerichte werkwijze de Ekoland Innovatieprijs 2024 gewonnen. Bekijk hier het filmpje! Zij werken biodynamisch in samenhang met de natuur. Met een keur aan innovaties, zoals een voorjaarsafkalvende veestapel en kalfjes bij de koe. De introductie van agroforestry, voederhagen en plas-dras maken het echt een bedrijf in balans. De natuurgerichte werkwijze bespaart flink op het energieverbruik. Gerard Keurentjes inspireert andere veehouders en werkt succesvol samen met natuurorganisaties.

Publieksprijs en tweede prijs voor Luna e Terra
Uit 30 inzendingen en 13.000 stemmen werd een top 5 geselecteerd voor Bio Product van het Jaar, die vorige week op de Biobeurs in Den Bosch bekend werd gemaakt. Na een korte pitch voor een vakjury streden de vijf genomineerden om de titel. De meeste publieksstemmen gingen naar de Luna e Terra biodynamische Edamame boontjes van Hollandse bodem, zij ontvingen zowel de publieksprijs als de 2e prijs van de vakjury.

Vara’s Vroege Vogels op bezoek bij Stadsboerderij Almere
Dit jaar is het precies een eeuw geleden dat de biologisch-dynamische landbouw is ontstaan, uit een bezorgdheid over het gebruik van kunstmest, dat toen net was uitgevonden. Het jubileumjaar is de aanleiding voor Vara’s Vroege Vogels om journalist Henny Radstake op pad te sturen naar biodynamische Stadsboerderij in Almere. Hier spreekt hij met Tineke van den Berg, boerin en voorzitter van Stichting Demeter. Op de achtergrond hoor je de mussen tjilpen. Tineke vertelt hoeveel vogels, waaronder uilen, en andere wilde dieren onderdeel zijn van haar boerderij. Want biodynamisch landbouw werkt samen met de natuur. Luister het radiofragment terug.

Boerentroonrede 2024 Meine Koopmans, Novalishoeve Texel
Agro industriële lobby wint wederom t.o.v. maatschappelijke belangen burgers