Eet meer verbinding

Al meer dan veertig jaar is Landgoed Kraaybeekerhof een gastvrije oase in het hartje van Driebergen. Naast biodynamische landbouw zijn er wandelpaden, vergaderzalen, een theetuin, winkel en academie. Dat maakt de plek geliefd bij een breed publiek. Stadsboer Dave Hardy coördineert samen met zijn compagnon Jasper de zelfoogsttuin. Door risico’s en overvloeden in de oogst te delen, kunnen mensen zich tastbaar verbinden met het landgoed.

Zowel Dave als Jasper zijn ooit opgeleid als biodynamische tuinder op de Warmonderhof. Toen in mei 2017 de toenmalige tuinder van Kraaybeekerhof onverwacht vertrok, werden de mannen gevraagd om de tuin voor dat teeltseizoen te redden. Hun voorganger liet overigens een keurig omgeploegde tuin met pril plantgoed achter. Plus: een idee voor een gemeenschapstuin. Omdat Dave en Jasper veel potentie in de gemeenschapstuin zagen, zijn ze gebleven om het plan uit te werken tot een zelfoogsttuin. Enerzijds past die sociale aanpak bij henzelf; beiden hebben een achtergrond in de sociale sector. Anderzijds is het een goede manier om een kleinschalige tuin rendabel te maken. Inmiddels gaat de zelfoogsttuin het vierde oogstseizoen in. Dave: “Er doen 125 huishoudens mee en volgend jaar kunnen we wellicht doorgroeien naar 150.”

Plantjesmarkt
Met hun aanpak sluiten Dave en Jasper naadloos aan op de stille kracht van het landgoed. “Op magische wijze wordt deze plek gedragen door de gemeenschap,” aldus Dave. “Wekelijks werken er wel veertig vrijwilligers mee, sommigen al tien jaar of meerdere dagen per week. Als iemand zijn of haar plek binnen het geheel weet te vinden, kan er iets bijzonders ontstaan. Zo zijn de plantjesmarkt en kruidentuin initiatieven van vrijwilligers, die er hun ziel en zaligheid in leggen. Daar tegenover staat dat deze plek het niet accepteert als één persoon de baas gaat spelen. Het landgoed is van niemand en dus van iedereen. Dat klopt ook met het feit dat de grond met schenkgeld vanuit de gemeenschap wordt vrijgemaakt door Stichting BD Grondbeheer. Ik besef heel goed dat ik één van de velen in een rij ben, die door de jaren heen bijdraagt aan de continuïteit. Soms, als mensen zonder toestemming gaan picknicken, schiet ik in de gedachte: blijf van mijn tuin af. Maar het lukt steeds beter om het als een bevrijding te zien: het is niet van mij, ik hoef dit niet alleen te dragen. De persoon die daar gaat zitten, is evengoed verantwoordelijk.”

Valeriaan
Met de verscheidenheid aan gewassen, dieren, mensen en natuur is het landgoed een dynamisch geheel. “In het omarmen zit de verbinding,” zegt Dave. “Dat doen wij door niet te oordelen maar te accepteren. Als bijvoorbeeld de komkommers het niet goed doen, is dat jammer maar ze mogen er nog steeds zijn. Omdat we een productiebedrijf zijn, proberen wel wel bij te sturen. Met bijvoorbeeld valeriaan ondersteunen we de komkommers om beter met stress om te gaan. Zo proberen we alle processen, bij zowel gewassen als mensen, te omarmen en ondersteunen. We denken in overvloed en vertrouwen erop dat het goed komt.”

De kernwaarden van biodynamische landbouw.

Eet meer toekomst
Eet meer lef